Kriisit ovat kasvattaneet 140-vuotiasta seurakuntaa

Satakunta Tampereen vapaaseurakunnan jäsentä 1800-luvun ja 1900-luvun vaihteessa, jolloin jäsenistö oli varsin naisvoittoista. Hjalmar Braxén on viikeskäs ja parrakas mies kahden paksurunkoisen puun välimaastossa. Hänen vasemmalla puolellaan lähempänä kuvaajaa olevan puun edessä seisoo Braxénin vastavihitty vaimo Hulda tiukassa keskijakauksessaan. Kuva lienee otettu aikaisintaan keväällä 1898. Kuva: Tampereen Vapaakirkkoseurakunnan arkisto
Tampereen Vapaakirkkoseurakunta on kohdannut historiansa aikana monia vaikeita vaiheita. 1990-luvun loppupuolelta alkaen ”kriisit” ovat olleet etupäässä positiivisia: seurakunta on kasvanut tasaisesti.
Rakennusmiehet työn touhussa syksyllä 2017, jolloin uutta kerrostaloa ja Keidas-laajennusta oli alettu rakentaa Tampereen vapaakirkon pihalle. Artikkelin pääkuvassa seurakuntalaiset ovat ryhmittyneinä suunnilleen kuvan alalaidassa olevien styroxien ja betoniraudoitusten paikalle selät tämän kuvan kuvaajaa kohti. Kuva: Tapio Kangasniemi

Tampereen vapaaseurakunnan, nykyisen Tampereen Vapaakirkkoseurakunnan, perustava kokoontuminen oli 4.–5. lokakuuta vuonna 1884. Tuolloin kauppias Carl Josef Hildénin omistamaan suolamakasiiniin rakennettu rukoushuone vihittiin käyttöön. Rukoushuone tulkittiin ilman muuta luterilaiseksi, olihan Hildén itsekin luterilainen kuolemaansa asti. Sen sijaan Tampereen rukoushuoneen ensimmäinen vakinainen saarnaaja Hjalmar Braxén oli pikemmin baptisti.

Hengellisen heräämisensä Hildén oli kokenut vuonna 1869 kylpylämatkalla Visbyssä Gotlannin saarella, jossa hän kohtasi ruotsalaisen vapaakirkollisen saarnaajan P.P. Waldenströmin. Hildénin hengelliseen heräämiseen ovat epäilemättä vaikuttaneet myös hänen kokemansa tulipalot. Vuonna 1864 paloi Hildénin vain vuotta aiemmin ostaman Osaran kartanon päärakennus ja vuonna 1865 Hildénin omistama tamperelaiskortteli Kauppakadun ja nykyisen Puutarhakadun alueelta. Vuonna 1866 paloivat vielä Osaran kartanon riihetkin. Maallinen mammona ei näyttänyt olleen Hildénille onnen ja autuuden lähde.

Konstantin Hakulinin vuonna 1866 ottamassa kuvassa Tampereen keskusta aukeaa Sorin mäeltä. Vuotta aiemmin osa Tamperetta oli palanut Carl Josef Hildénin omistaman tontin alueelta. Tarkkaan katsoen Vanhan kirkon tapulin vasemmalta puolelta voi kuvasta löytää kohdan, jossa ei näy talojen kattoja. Juuri siinä sijaitsee tulipalon tuhoama kortteli. Kuva: Tampereen Vapaakirkkoseurakunnan arkisto
Nykyisin Sorinmäeltä näkee hyvin toisenlaisen kaupungin kuin 1860-luvulla. Horisontissa näkyy pieni pilkahdus Näsinkalliota kuten Hakulininkin ottamassa kuvassa. Kuva: Tapio Kangasniemi

Kastekysymys poltti päreitä

Päästyään seurakunnan järjestäytymisessä alkuun Braxén alkoi toteuttaa omaa hengellistä näkyään. Hän ei ollut ottanut luterilaista pappisvihkimystä opillisten erimielisyyksien vuoksi, mutta luterilaisen kirkon näkökulmasta Puutarhakadun rukoushuone oli yhä luterilainen, samoin siellä toimivat ihmiset. Luterilaiset papit tuomitsivatkin Braxénin ja Antti Mäkisen puuhat julkeaksi lahkolaisuudeksi.

Antti Mäkinen ei ottanut koskaan baptistista kastetta. Braxén järjesti sen sijaan syyskuussa 1886 kastetilaisuuden Kaupinojalla. Baptistisaarnaaja Lars Öhman kastoi ensin Braxénin, minkä jälkeen kastettiin joukko muitakin tamperelaisia uskovia.  

Kun kaksi oikeaoppista kohtaa, syntyy harvoin sopu ja opillinen yhteisymmärrys.

Kauppias Hildén sulki tapauksen vuoksi rukoushuoneensa ovet Braxénilta vuodeksi 1887. Braxén vietti tuon vuoden Englannissa, mutta räätäli Salmi jatkoi kastetoimintaa juhannuksena Pyynikin rannassa. Linja oli siis valittu riippumatta rukoushuoneen omistajasta. Lopulta Hildén leppyi, mutta rukoushuone paloi tammikuussa 1888. Jo saman vuoden syksyllä juhlittiin tosin korjatun rukoushuoneen vihkiäisiä.

Braxénin ja Salmen toiminta herätti luterilaisissa pappispiireissä hurjan vihanpurkauksen. Nykyisin vastaavanlaisesta parjaamisesta oltaisiin käräjillä, mutta tuolloin luterilaisella papilla oli valtaa ja voimaa, joita hän myös käytti. Toisaalta, kun kaksi oikeaoppista kohtaa, syntyy harvoin sopu ja opillinen yhteisymmärrys. Yleensä syntyy lihava riita. Tästä on esimerkkejä vapaakirkollisen herätyksenkin parista kymmenisen vuotta kasteriidan jälkeen. Tuolloin niin sanotut synnittömät yrittivät vallata tilaa vapaakirkollisissa joukoissa.

Tamperelaista herrasväkeä Braxénin talon seinustalla 7.7.1893. Väki on tulossa Richard Thulén nuoremman tyttären Agnesin kastetilaisuudesta. Kasteen suoritti Braxénia julkeasti haukkunut kappalainen F.O. Sandberg, joka seisoo takarivissä oikealla. Toinen silinteripäinen herra on kaupungin pormestari Ano Caselius. Ei tarvitse juuri arvailla, miksi Sandbergin mukaan ainoaan oikeaan ja pelastavaan kasteeseen liittyvä kuva otettiin juuri uudelleenkastajan talon seinustalla. Sandberg oli hedbergiläinen kasteen armon julistaja. Kuva: Richard Thulé. Kuva joutui Tapio Kangasniemen kokoelmiin tamperelaiselta kirpputorilta.
Braxénin talo sijaitsi aikanaan Satakunnankadun ja Hämeenpuiston kulmassa. Vuonna 2024 samassa paikassa on muun muassa eroottinen huvitteluhuone. ”Oi aikoja, oi tapoja.” Kuva: Tapio Kangasniemi

Ylihengellisyyden hiillos korvensi yhtenäisyyttä

Vaikka kastekiista hiersi vapaakirkollisten ja luterilaisten välejä, etenkin Antti Mäkinen yritti edistää allianssihengessä eri kristillisten kirkkokuntien yhteyttä. Juuri ennen Braxénin vuoden 1886 kastetilaisuuksia Mäkinen masinoi allianssikokouksen Tampereella, mutta sen saavutukset jäivät laihoiksi.

Vapaakirkollisten vainoa kesti koko vuoden 1887. Luterilaiset palkkasivat jopa erityisen papin saattamaan lahkolaisia kuriin. Tässä ei kuitenkaan onnistuttu, sillä Tampereen vapaaseurakunnan jäsenmäärä kasvoi tasaisesti. Vuoteen 1893 mennessä seurakunnassa oli jo yli 80 jäsentä, valtaosa baptistisesti kastettuja.

Vapaakirkollisten omat rivit alkoivat kuitenkin rakoilla, kun syntyi synnittömyysliike, joka vetosi etenkin nuoriin vapaakirkollisiin. Sen ajatus oli, että kristitty voi saavuttaa tilan, jossa syntisyys ei enää häntä rasita. Koska laki oli jo täytetty, siitä ei tarvinnut välittää. Ajatus johti ylilyönteihin, joista seurasi tyypillinen vastareaktio eli voimakas lakihenkisyyden ja kilvoittelun vaihe.

Seurakunnan jäsenistö vaihtui lähes kokonaan vuosina 1892–1896.

Tampereella seurakunnasta erosi tai erotettiin muutaman vuoden sisällä yhteensä 59 miestä ja 18 naista — siis valtaosa jäsenistä, joista osa palasi myöhemmin synnittömyysliikkeen piiristä takaisin. Kun samaan aikaan seurakuntaan tuli uusia jäseniä, jäsenistö vaihtui lähes kokonaan vuosina 1892–1896. Vuoden 1896 tienoilla jäseniä oli noin 60.

Ainakin osin sisäisen oppiriidan seurauksena Braxén alkoi uupua, vaikka hän löysikin elämänsä rakkauden, Hulda Sjöblomin. Pari vihittiin 19.10.1897. Toinen ilmeinen seuraus oppiriidasta oli, että Tampereen seurakunnassa alkoi vuonna 1904 Eskil Renforsin ja Kaarlo Waismaan johtama saarnaajakoulu.

Hjalmar Braxén
Hulda Braxén (s. Sjöblom)

Saarnaajakoulu avitti nuorisoherätyksen syttymistä

Tampereen saarnaajakoulussa opiskelivat muun muassa veljekset Eeli ja William Jokinen, Vilho Rantanen, Väinö Tuominen ja Eeli Ollila. Nuoret oppilaat olivat intoa täynnä. He alkoivat kiertää pitkin Suomea kertomassa ilosanomaa Jeesuksesta.

Saarnaajakoulun opettaja Kaarlo Waismaa irrottautui ajoissa synnittömyysliikkeestä, josta toinen opettaja Eskil Renfors ei ollut alkujaankaan innostunut. Saarnaajakoulun oppilaat taas yrittivät osaltaan pitää yllä suhteita myös Vapaasta Lähetyksestä irtaantuneisiin. Heille tärkeätä oli vain Jeesus Kristus, ei niinkään dogmatiikka.

Kaikki nuorisoherätyksen aktiivit eivät toki olleet saarnaajakoululaisia, mutta lähes poikkeuksetta nuorisoevankelistat olivat CE-liiton (Christian Endeavor) jäseniä. Jokisen veljekset ja Vilho Rantanen olivat liiton matkasihteereitä. Liitto on peräisin Yhdysvalloista ja edustaa evankelista yhteiskristillistä protestantismia. Suomessa sen toiminta alkoi Turusta vuonna 1899. Vuonna 1923 tuo kirkkokuntien ulkopuolinen liitto liittyi Suomen Vapaakirkkoon. Sen toiminta loppui 1947, jolloin työtä jatkamaan perustettiin Suomen Vapaakirkon Nuoret ry.

Evankelistat keräsivät kyllä uskoontulo-todistuksia ja uusia jäseniä liittoon, mutta perusseurakunnat alkoivat hiipua.

CE-nuorisoherätyksen aalto saavutti huippunsa vuonna 1916. Vuoden 1918 sisällissotakaan ei saanut aikaan kuin hetkellisen notkahduksen vapaakirkollisessa toiminnassa. Sodan aikana useat evankelistat toimivat valkoisen osapuolen ensiaputehtävissä.

CE-liiton ulkoseurakuntalaisuus alkoi kuitenkin muodostua hiljalleen ongelmaksi. Evankelistat keräsivät kyllä kohtuullisesti uskoontulotodistuksia ja uusia jäseniä liittoon, mutta perusseurakunnat alkoivat hiipua. Tampereen vapaaseurakunnan jäsenmäärä laski 1930-luvulla 327:stä 119:ään. Vasta vuonna 1943 seurakunta saavutti jälleen vuoden 1933 jäsenmäärän.

Joukko vapaakirkollisia ja CE-nuoria Pyynikillä ilmeisesti jonakin 1920-luvun vapuista. Kuva: Tampereen Vapaakirkkoseurakunnan arkisto
Tie Pyynikinharjulle vuonna 2024. Kiviaita on kadonnut, valaisintolpat ja asfaltti tulleet tilalle. Isoimmat hongat ovat epäilemättä olleet pystyssä jo CE-liiton valta-aikanakin. Kuva: Tapio Kangasniemi

Sota-ajan tulesta digiajan tuuleen

Sotavuosina 1943–1944 Tampereen vapaaseurakunnassa vaikutti reilun 150 eri-ikäisen inkeriläispakolaisen joukko. Heidät mukaan lukien seurakunnan aktiiveja oli lähes 450 henkeä.

Uusi uljas Tampereen vapaakirkko saatiin käyttöön vuonna 1954. Seuraavana vuonna seurakunnassa oli yli 400 jäsentä. Uutuudenviehätys kesti hetken, mutta vähitellen seurakunnan vire alkoi hiipua. Vuonna 1972 seurakunnan jäsenmäärä oli enää 305. Uudelleen 400 jäsenen taso saavutettiin vasta vuonna 1980.

Nykyisin Tampereen vapaaseurakunnassa on liki tuhat jäsentä. Muutamia vaisumpia vuosia lukuun ottamatta yhtämittainen, voimakas kasvu alkoi 1990-luvun lopulla. Osittain sitä selittää ViaDia Pirkanmaa -yhdistyksen perustaminen ja vuoden 2015 pakolaisvirta. Kolmas kasvua selittävä tekijä lienee luterilaisen kirkon opillinen hajaannus.

Jäsenmäärän kasvu on sinänsä hieno asia, mutta samalla myös eräänlainen positiivinen kriisi, joka vaatii seurakunnalta hereillä olemista ja resurssien tarkkaa käyttöä. Näin oli jo sota-aikana inkeriläispakolaisten kanssa toimittaessa, samoin 2010-luvun pakolaisaallon keskellä. Seurakuntaan pätee kuitenkin sama kuin henkilökohtaisiin kriiseihinkin: Kriisit kasvattavat, jos ne osataan kohdata järkevästi ja Jumalan antama maltti mielessä.

Tammerkosken rantamaisemat kuvattuna vuosien 1900—1918 välillä ennen sisällissotaa. Kuva: Museovirasto, Alfred Öhberg
Vapaakirkollinen neitonen Tammerkosken rannalla 1920-luvulla tai 1930-luvun alussa. Taustalla näkyvät Satakunnan silta ja Finlaysonin vanha tehdas. Kuva on otettu talvella, jolloin ei liene ollut pahoja pakkasia. Noina aikoina oli useita talvia, jotka olivat jopa nykytalvia lämpimämpiä. Kuva: Tampereen Vapaakirkkoseurakunnan arkisto
Jotakin on säilynyt, mutta paljon myös muuttunut tamperelaisessa kansallismaisemassa sadan vuoden kuluessa. Kuva: Tapio Kangasniemi
Teksti: Tapio Kangasniemi
JAA ARTIKKELI:

Aiheeseen liittyvää