Israel ja Isän sydän olivat esillä Vapaakirkon kesäjuhlien avauspäivän päätilaisuuksissa

Messukylä tarjoaa vapaakirkollisille ja muille kristillisille toimijoille sekä yrittäjille mahdollisuuden esitellä työtään ja tuotteitaan. Vaikka lauantai kerännee jälleen selvästi eniten juhlakävijöitä, messukylässä oli mukavasti väkeä jo perjantai-iltana.
Seinäjoki Areenalla järjestettävät Vapaakirkon kesäjuhlat ovat käynnistyneet. Juhlat päättyvät sunnuntaina 9.6.

Vapaakirkon kesäjuhlille odotetaan yhteensä jopa 15 000 kävijää. Vielä perjantaina sekä Seinäjoki Areenan A- että B-hallissa oli väljää, mutta lauantaista on muodostunut viime vuosina kesäjuhlien selkeä pääpäivä kävijämäärissä mitattuna.

B-hallin päälavan tilaisuuksien ja konserttien lisäksi tämän vuoden kesäjuhlilla on panostettu messukylään, jossa eri näytteilleasettajat esittelevät toimintaansa ja tuotteitaan. Lisäksi lapsille, varhaisnuorille ja perheille on varattu omat hyvin varustellut alueensa ja ohjelmalavansa A-hallin toiseen kerrokseen. Nuorille tarkoitetut tilat taas sijaitsevat B-hallin toisessa kerroksen aitioalueella, josta on suora näköyhteys päälavalle.

Lasten ja perheiden juhlat starttasivat perjantai-iltana Kids’ Action Night -tapahtuman merkeissä. Kuvassa käynnissä jättihanskanyrkkeily.

Kesäjuhlien päälavan Yhteisellä tiellä tässä ajassa -tilaisuus avasi kesäjuhlat. Se painottui selkeästi Raamatun Israelin ja Israelin valtion sekä antisemitismin aiheisiin sekä musiikin että puheiden osalta. Pääpuhuja oli filosofian tohtori Susanna Kokkonen, joka opettaa eri puolilla maailmaa holokaustin historiasta, kansanmurhista, antisemitismistä ja vainoista. Hän määritteli antisemitismin juutalaisuuteen kohdistuviksi vihamielisiksi uskomuksiksi tai käytökseksi, mutta huomautti, ettei Israelin valtion poliittisten ratkaisujen arvosteleminen sinällään ole juutalaisvastaista — joskin sionismiin kohdistuva kritiikki on usein verho antisemitismille. Kokkonen muistutti, että Raamatussa kehotetaan siunaamaan Israelia, ja Israelin viholliset toisaalta samaistetaan Jumalan vihollisiin.

Kokkonen kuvasi puheessaan lyhyesti juutalaisvastaisuuden historiaa, joka ulottuu jo antiikin aikaan asti. Vaikka Paavali kehotti kristittyjä muistamaan juutalaiset juurensa, Kokkonen katsoo juutalaisiin kohdistuvan vihamielisyyden yhdistyneen kristinuskoon jo varhain. Vaikka uskonpuhdistajien oletettiin olevan vapaita juutalaisvastaisesta perinnöstä, näin ei lopulta ollut, eikä valistuskaan päättänyt antisemitismiä, se vain muutti muotoaan. Rotuopit toivat siihen uuden ulottuvuuden, joka mahdollisti holokaustin.

Toisen maailmansodan päätyttyä juutalaisuuden globaali keskus siirrettiin Itä-Euroopasta Israeliin, jonne perustettiin useiden kansainvälisten sopimusten nojalla valtio juutalaisille.

– Mutta vihamielisyys, jota tämän valtion olemassaolo on herättänyt, on jotakin sanoin kuvaamatonta, Kokkonen totesi.

Antisemitismi kasvaa samanaikaisesti kuin kristityt marginalisoidaan yhteiskunnassa.

Hamasin vuonna 2006 saamaa vaalivoittoa Gazassa Kokkonen pitää kohtalokkaana koko alueen kannalta.

– Humanitaarisen tilanteen paheneminen Gazassa ei ole kenenkään etujen mukaista. Hamasin nousu ja sen hyökkäykset ovat vaikeuttaneet elämää eniten palestiinalaisille itselleen.

Kokkonen arvosteli sitä, miten nopeasti maailman myötätunto Hamasin 7.10. toteuttaman raa’an iskun seurauksena muuttui voimakkaaksi arvosteluksi ja syytökseksi kansanmurhasta. Sen määritelmää Kokkonen ei katso Gazassa käytävän sodan täyttävän, vaikka sotatoimet sinänsä järkyttäviä ovatkin. Hamasin Kokkonen taas katsoo käyttävän ”kansainvälistä sympatiaa” savuverhonaan.

– Hamas toi sodan Gazaan.

Sota on kasvattanut Kokkosen mukaan antisemitismiä tuntuvasti. Hän näkee sen tuhoisana voimana, joka sopeutuu vallitseviin olosuhteisiin ja moraalikäsityksiin.

– Antisemitismi kasvaa samanaikaisesti kuin kristityt marginalisoidaan yhteiskunnassa.

Israelin olemassaolon oikeutus perustuu Kokkosen mukaan kansainvälisten sopimusten lisäksi myös Raamattuun, mikä on väitteenä vastakkainen yhteiskunnan yleisen suunnan kannalta.

Susanna Kokkonen vetosikin lopuksi kuulijoihinsa sen puolesta, että antisemitismi olisi yksi niistä ilmiöistä, joita kristityt selkeästi ja rohkeasti vastustavat.

– Me emme voi antaa periksi jokaisessa asiassa.

Kurikan Kotiseurakunnan kuoro vastasi Vapaakirkon kesäjuhlien avaustilaisuuden musiikista reipasotteisen taitavasti.

Lauantai-illan toinen päälavan tilaisuus, Yhteinen juhla, avasi näkökulmia Jumalaan Isänä. Tilaisuuden aluksi Seinäjoen kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja kansanedustaja Paula Risikko toi juhlaan tervehdyksensä. Risikko korosti hengellisyyden merkitystä etenkin yhteiskunnan henkisen kriisinsietokyvyn ja jokaisen henkilökohtaisen resilienssin kannalta haasteellisessa ajassamme.

– Ammentakaa sitä henkistä kriisinkestokykykä myös näistä juhlista, Risikko kehotti.

Maarit Eronen kuvasi ihmisen ja Jumalan suhdetta ja sen ongelmia, kuten ihmisen suhteessa Jumalaan kokemaa pettymystä ja häpeää, hyödyntämällä kahta lavalle nostettua tuolia. Saatamme kääntää selkämme Jumalalle, mutta Jumala kiertää luoksemme, etsii yhteyttä. Jeesukseen tutustumalla ymmärrämme, millaista on Jumalan Isän rakkaus.

– Isän sydämen tunteminen ja Jeesukseen tutustuminen ovat sama asia, Eronen totesi.

Hän kehottikin lukemaan Raamattua siten, että pysähdymme miettimään, mitä luettu kertoo siitä, millainen Jumala on — tai millainen ihminen on. Itse hän kertoo havahtuneensa siihen, miten hyvänä Jumala näyttäytyy Raamatussa, ja ihminen toisaalta näyttäytyy tarvitsevana.

Vaatii kuitenkin vaivannäköä tutustua Jumalaan.

Jumala hyväksyy minut ja pitää minusta huolta ja rakastaa minua heikkouksineni.

Eronen korosti jumalakuvan vaikutusta kaikkeen elämässä. Se vaikuttaa esimerkiksi siihen, pyrimmekö suorittamaan asioita kelvataksemme, tai siihen, kykenemmekö olemaan armollisia toisille. Siksi siihen, että voisi sisäistää Jumalan hyvänä Isänä, kannattaa panostaa.

– Tiedän, että Jumala hyväksyy minut ja pitää minusta huolta ja rakastaa minua heikkouksineni.

Tältä pohjalta voi ymmärtää senkin, että toisinaan Jumala käyttää rakkautensa paljastamiseen kipua ja kärimystä, joka ei kuitenkaan mene hukkaan, jos ”roikumme Jumalassa”.

Messukylän ja kahvilan yhteydessä sijaitsee kesäjuhlien Luova lava, jolla haastatellaan juhlaviikonlopun aikana esimerkiksi päälavan esiintyjiä ja messukylän näytteilleasettajia. Lavalla kuullaan myös keskusteluja ja musiikkia. Lavan ohjelmaa voi seurata myös kahvilan pöydistä.

Suhe-seurakunnan perustajiin kuuluva Rauno Kokkola toi tilaisuuteen entisen kansanedustaja Antero ”Mooses” Laukkasen tervehdyksen. Laukkasella on pitkälle edennyt ALS-sairaus, joka on vienyt hänen puhekykynsä. Silmillään Laukkanen kykenee kuitenkin yhä kommunikoimaan. Hän korosti viestissään, että jokaisen sukupolven on otettava vastuu oman sukupolvensa evankelioinnista.

– Nyt on se hetki yöstä, kun itseään kristityksi kutsuvalla ei ole varaa olla nukuksissa, viesti Laukkanen.

Kesäjuhlien avauspäivän puheannin päätti Matti Perttu, joka käsitteli puheessaan Herran päivää, josta kaikki Vanhan testamentin profeetat puhuvat voimakkain vedoin. Vaikka Jumala on Isä, hän on myös tämän maailman kuningas. Herran päivänä Jumala palauttaa kuninkuuden ja vallan itselleen näkyvällä tavalla. Tähän näkyvät merkit maailmaa valmistavat.

Perttu totesi, että Herran päivää edeltää kuitenkin se, että isien sydämet kääntyvät lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen.

– Jumalan Henki vuodatetaan kaikkiin ihmisiin.

Hengen vuodatus ilmenee siinä, miten Pyhä Henki tekee työtään ihmisissä. Henki opettaa kutsumaan Jumalaa rakastavaksi Isäksi. Uskoviin vuodatettu Jumalan rakkaus muuttaa Perutn mukaan sydämiä niin, että ihmiset voivat nöyrtyä ja löytää yhteyden myös toisiinsa. Kivisydän korvataan lihasydämellä.

Kirjaostoksilla. Päivä Osakeyhtiö myy kesäjuhlilla sekä omia että muiden kustantajien tuotteita.
Teksti: Maija Latvala, kuvat: Melina Ilkka
JAA ARTIKKELI: