Nuorten kesäklubin lavan valtaa tänä vuonna Kingdom sound. Yhteiskristillisen kollektiivin kokoonpano vaihtelee tilanteen mukaan, kertoo joukkiota luotsaava Atro Hietala. Se on johtanut ylistystä eri tilaisuuksissa, kuten viime syksynä vapaakirkollisessa Valtakunta-tapahtumassa. Pääosin on kierretty vapaakristillistä kenttää, jota myös muusikot edustavat.
Yksi tavoite on ollut pitää kollektiivin keski-ikä matalana. Ikähaarukka on nyt 18 ja 30 vuoden välillä, nuorimmat muusikot ovat aloittaneet 16–17-vuotiaina.
– Annetaan nuoremmalle sukupolvelle mahdollisuus kokeilla talenttejaan, kertoo itse 28-vuotias Hietala.
Juhlinta- ja karkelointimeininkiä
Kollektiivin setistä löytyy cover-vetoja tutuista ylistyslauluista ja käännöksiä englanninkielisistä kappaleista. Omaa tuotantoa ei ole, joskin kesällä on tulossa biisinkirjoitusleiri.
– Halutaan vetää sellaisia kappaleita, jotka ovat kristikunnalle tuttuja. Otetaan aina huomioon, missä ollaan, Hietala selittää.
Millainen sitten on Kingdom soundin soundi?
Hietala kertoo, että kollektiivilla on kahdenlaista tyyliä. On yhtäältä meneviä ja astetta elektronisempia versioita ylistyslauluista.
Kun mennään kohtaamaan Herraa, joka on luonut meidät sisintämme myöten, jokainen uskaltaa avautua.
– Jotkut voivat kokea sen esittävänä musiikkina, mutta se on vain erilaista ylistämistä. Tykätään ottaa biisejä, joissa on juhlinta- ja karkelointimeininkiä.
Toinen puoli ovat isot ja nostattavat, ”anthem-tyyppiset” ylistyslaulut, joissa kuuluvat vahvat sähkökitarat. Se osuneekin lähemmäs ylistysmusiikin valtavirtaa, jonka skaala on Hietalan sanoin supistunut viime vuosina hyvin geneeriseksi. Paljon jäljitellään esimerkiksi Bethelin, Hillsongin tai Elevation Worshipin äänimaailmaa.
– Haluttiin tuoda Suomeen vähän karkelointia, pomppimista ja juhlintaa, mutta myös palvontaa. Nämä eivät sulje toisiaan pois.

”Juhlimme liian vähän Jeesusta”
Vapaakirkon kesäjuhlilla odotettavissa on Hietalan mukaan ylistystä, joka on raikasta ja energistä, mutta myös syvällistä ja palvovaa.
– Minusta me Suomessa ihan liian vähän juhlimme Jeesusta, hän pohtii.
Hietala ei usko, etteikö suomalaisesta sielunmaisemasta löytyisi iloa. Joskus tarvitaan vain vähän ravistelua. Hän arvelee, että Suomen Euroviisu-edustaja Käärijän Cha cha cha on siksikin niin suosittu, että se kuvaa osuvasti kovan kuoren rikkoutumista.
– Pikkuisen kyseenalaisin keinoin siinä biisissä, hän naurahtaa.
– Mutta kun mennään kohtaamaan Herraa, joka on luonut meidät sisintämme myöten, jokainen uskaltaa avautua siinä. Juron ja jäisen ulkokuoren voi tiputtaa siinä kohtaa alas ja antautua Jeesukselle.
Ja nuorten telttaan voi uskaltautua myös ikähaitarin ulkopuolelta, Hietala rohkaisee.
– Varma on, että kaikille löytyy kaikkea, mutta kuitenkin nuorekkaalla ja raikkaalla otteella.
Valtakunnan ääni
Kingdom sound on Atro Hietalalle tällä hetkellä osa-aikatyö ja intohimo, jota tehdään opettajan sijaisuuksien ja freelancer-töiden lomassa. Hän on toiminut myös Citykirkossa eli entisessä Helsingin Cityseurakunnassa ylistyspastorina.
Aiemmin Hietala teki ylistyskeikkoja vaihtelevien bändien kanssa.
– Koettiin vaimoni Pauliinan kanssa, että jonkin nimen alle olisi hyvä kokoontua.
Kaikille löytyy kaikkea, mutta nuorekkaalla ja raikkaalla otteella.
Rukouksen ja pohdinnan seurauksena vuonna 2017 kehkeytyi nimi Kingdom sound, joka viittaa Jumalan valtakunnan ääneen — niin musiikissa kuin tulevaisuudessa ehkä myös muiden taidemuotojen kautta.
– Halutaan tuottaa taidetta, mediaa, musiikkia; tosi luovaa meininkiä jatkossa.