Asiakas tuli kauppaan ostamaan poraa. Oikeasti hän ei tarvinnut niinkään poraa vaan olohuoneen seinään pienen reiän, jotta voisi ripustaa seinälle taulun. Taulun hän taas halusi ripustaa, koska tahtoi ilahduttaa puolisoaan mukavalla yllätyksellä. Tai no, oikeastaan perimmäinen syy työkalun ostoon oli, että hän oli päättänyt olla ihminen, jolle perhe ja koti ovat tärkeitä arvoja ja joihin hän panostaa. Pikemminkin kuin poran ostosta kyse oli arvojen mukaisesta investoinnista.
Ehkä rautakauppojen bisnestä eivät ole vasarat ja naulat vaan viihtyisät kodit. Juuri siksi sisustus- ja puutarhalehtien myynnin kasvu sataa myös rautakauppojen kassaan. Unelmat kun pitää myös toteuttaa.
Mikä on seurakunnan bisnes? Eikös se ole ihmisten johtaminen Jumalan yhteyteen? Kuitenkin seurakuntien nettisivuja tai lehti-ilmoituksia selatessa tulee väistämättä vaikutelma, että seurakunnissa tärkeintä ovat työmuodot: tätä tapahtuu, täällä se tapahtuu — ja tietysti luetellaan vastuullisten nimet. Seurakunta viestii siis itsestään: ”Hei, me olemme tällaisia, ja meillä on näitä juttuja.”
Tämä ei ole järkevää. Seurakunnan ei tulisi kertoa ensisijaisesti itsestään ja työmuodoistaan. Seurakunnan viestinnästä tulisi sen sijaan käydä ilmi, miten seurakunta voi palvella ihmistä hänen elämänsä haasteissa ja kysymyksissä.
Myös kirkkokunnan viestinnässä syyllistymme jatkuvasti samaan minäkeskeisyyteen. Aivan liikaa Vapaakirkko on lehdessäänkin kertonut itsestään ja toimialoistaan: ”Meillä on tällaista tärkeää työtä. Osallistukaa. Lahjoittakaa.” Ketä koskettaa tai kiinnostaa!?
Kun paperinen Viikkolehti vuonna 2023 alkaa ilmestyä kuukausittaisena aikakausilehtenä, keskeisenä ajatuksena on palvella paremmin sen nykyisiä ja tulevia lukijoita. Ei enää juttuja kirkon toimintamuodoista vaan laadukkaita artikkeleja tavallisten seurakuntalaisten elämästä, evankeliumin voimasta ja aikamme ilmiöistä vapaakristillisen maailmankuvan valossa. Siitä tehdään lehti, jota naapurisikin lukisi (toivottavasti lukeekin!). Lisäksi uudistetun sähköisen alustan palveluvalttina on nopeus — kiinnostavaa luettavaa ilmestyy jatkuvasti.
Tilatessani Suomen Viikkolehden, en ajattele ostavani ainoastaan lehteä. Vapaakirkko on minulle koti — liike, johon haluan kuulua. Ja jos kerran kuulun, haluan tutustua ihmisiin, osallistua keskusteluun ja muotoutua näkemyksissäni yhteyden kautta.
Yhteys on minulle keskeinen arvo, jonka tähden panen tauluja seinään, olen aktiivinen osa paikallista seurakuntaa ja luen kirkkokuntani lehteä.