Johanneksen evankeliumin esipuheen (Joh. 1:1–18) taustalla on luultavasti kristittyjen käyttämä sisältörikas ja syvästi merkityksellinen Kristus-hymni. Jeesus on ihmiseksi tullut Jumalan Sana, Jumalan inkarnaatio. Inkarnaatio-sana tulee latinasta ja tarkoittaa lihaksi tulemista. Kyse on ihmisjärjen ylittävästä tapahtumasta.
Kristinuskossa ei voida puhua Jumalan syntymisestä. Hän ei ole syntynyt, vaan ikuinen. Mikään ei ole aiheuttanut Jumalan olemassaoloa. Hän on aina ollut. Kaikki on syntynyt Jumalan tahdosta. Mitään ei ole hänestä riippumatta.
Kun alku alkoi, Sana oli jo siellä. Sana ei ole luotu. Hän oli jo olemassa ennen kaiken luomista. Sana on Jumala ja kuitenkin erottuu Jumalasta. Kuten Isä myös Poika on aina ollut. Ei ollut aikaa, jolloin Poikaa ei ollut. Kaikki, mitä on olemassa, tuli olevaksi Pojan kautta — lukuun ottamatta Jumalaa itseään. Yhtäkään olentoa ei ole luotu ilman Poikaa.
Israel ei tuntenut Messiastaan. Maailma ei tunne häntä vieläkään.
Sanat elämä ja valo ovat symboleja hengellisestä todellisuudesta. Elämä on Jumalan ominaisuus, jonka hän lahjoittaa ihmisille. Valo tulee maailmamme ulkopuolelta, Jumalalta. Jeesus on maailman valo. Hän ilmoittaa totuuden ja tuo pelastuksen.
Jeesuksen työhön liittyy kuitenkin myös taistelu. Jeesus on torjuttu Mestari. Ihmiset päättivät mieluummin sulkea silmänsä valolta. Jeesus ei ollut tervetullut eikä hyväksytty. Israel ei tuntenut Messiastaan. Maailma ei tunne häntä vieläkään. Pimeys vastustaa valoa, mutta valo voittaa pimeyden.
Juutalaisessa yhteiskunnassa todistaminen oli tärkeä ja vastuullinen asia. Se nähtiin asioiden oikeaksi osoittamisen kannalta perustavana. Hyvä todistaja ei vie huomiota itseensä, vaan henkilöön, jota hän edustaa. Meitäkin kutsutaan Kristuksen todistajiksi. Tehtävämme on osoittaa maailmalle Kristusta.
Jeesus on Jumalan kohtaamisen paikka.
Juutalaisuudessa poika, erityisesti ainut poika, heijasti isäänsä ja toi hänelle kunniaa. Jeesus ei ainoastaan heijasta Isää, Isän ainona Poikana hän loistaa näkymättömän Jumalan kirkkautta. Jeesukselle ei ole vertaista. Ketään ei voida asettaa hänen rinnalleen.
Jeesus on Isän rinnalla tai helmassa, lähellä Isän sydäntä.
Mooses oli Jumalan palvelija, joka välitti Jumalan lain. Toora, Jumalan opetus, on Jumalan lahja. Laki oli kuitenkin välivaihe. Lopullinen ilmoitus on tullut Jeesuksessa Kristuksessa. Mooses sai nähdä Jumalan selän, hänen kirkkautensa jälkiloisteen, mutta ei Jumalan kasvoja, hänen kunniansa täyttä ilmestymistä.
Jeesus on Isän rinnalla tai helmassa, lähellä Isän sydäntä. Hänessä näkymätön Jumala tulee keskellemme näkyvässä hahmossa. Jeesus on nähnyt Isän ja ilmoittaa hänet. Jeesus tuntee Isän täydellisesti ja opettaa myös meille hänen tuntemistaan.