Vieraskynä: Minkälainen on gospelin huominen?

Kuva: Ville Huuri
Elokuisen Glow-festivaalin suurin ansio oli se, että tapahtuma pystyi esittelemään vanhaa ja monta kertaa kuultua uusiin kiinnostaviin kehyksiin asetettuna.

Artistit, joista huomattava osa oli jo plusmiinus eläkeikäisiä, astelivat lavalle esittämään parin kolmen kappaleen settejään videoiden välkkyessä ja usvakoneiden suhistessa.

Moni festivaalivieras on jo niin marinoitunut erilaisissa nykyaikaisissa tapahtumissa ja areenakonserteissa firman porukan kanssa, että vähempi tuskin olisi riittänytkään. Pelkkä musiikki tai edes evankeliumi ei olisi enää kantanut keski-ikäistyneen gospelnuoren ajatuksissa. Kaipaamme toteutukseen laatua. Haluamme samankaltaisuutta sekulaarien tapahtumien kanssa.

Uudenkorskean Nokia Arenan käytävillä puhuttiin, että nyt on evankeliumi arvoisessaan ympäristössä. Niin varmaan olikin. Ja varmaankin myös evankeliumin kuulijat kokivat olevansa vähintään hitusen itseään ylevämmässä interiöörissä. 

Tapahtuman jälkeen naureskeltiin, että jos lippu jäi jostain syystä ostamatta — mikä tapahtuikin yllättävän monen kohdalla — Glow’n sai kyllä katsottavakseen omalta ruudulta melkein alusta loppuun asti. Sen verran uskollisesti kansa antoi älypuhelimiensa laulaa. Someseinät täyttyivät klipeistä ja tunnelmoinneista vielä monta päivää Glow’n jälkeen.

Ammattimaisen tekemisen mahdollistanut cd-myynti ja tapahtumakenttä hiljenivät lähes samanaikaisesti. 

Ensimmäinen Glow oli varmasti uusi sukupolvikokemus. Kyse ei silti ollut vain nostalgiasta. Gospelista puhutaan nyt eri tavalla kuin ennen. Gospel-käsite on saanut uutta nostetta.

2000-luvun alkupuolelta lähtien monet gospelin tekijät halusivat kuvailla musiikkiaan jollain muulla käsitteellä. Gospelin silloinen kriisi lähti siitä, että gospel-sana koettiin rajaavana ja leimaavana. Sen kanssa ei ollut asiaa sekulaareille lavoille, jonne moni kaipasi.

Sittemmin gospelin ”tuhoksi” muodostui sama kuin monilla muilla pienillä musiikkigenreillä. Ammattimaisen tekemisen aiemmin monille mahdollistanut cd-levyjen myynti sekä tapahtumakenttä hiljenivät lähes samanaikaisesti. 

Worship-genreä on pidetty jopa hieman kiusallisena häirikkönä kristillisessä nuorisokulttuurissa. 

Minkälainen on gospelin huominen? Jollain tasolla huomista on eletty jo jonkin aikaa. Uskon, että jatkossa ylistysmusiikki ja gospel sulautuvat käsitteinä keskenään. Worship-genreen on suhtauduttu pitkään omana erilliskysymyksenään, ja sitä on pidetty jopa hieman kiusallisena häirikkönä kristillisessä nuorisokulttuurissa. 

Ylistysmusiikki on kuitenkin se, millä suurin osa nuorista uskovista aloittaa musiikillisen palvelemisensa nuorisotyössä ja seurakunnassa. 2010-luvulta asti pääuoman ylistysmusiikkia on ohjannut myös samanlainen tuotannollinen kunnianhimo kuin tutumpaa kristillistä nuorisomusiikkia, sitä gospelia siis. 

Toivotetaan ylistys reilusti tervetulleeksi gospeliin, jonka tehtävä on yhä levittää Kristuksen tuoksua ja tuntemista.

Kuva: Veera Haapalahti
Anssi Tiittanen Kirjoittaja on Aikamedian toimittaja ja gospelkirjailija, joka kuului Glow Awards -raatiin.
JAA ARTIKKELI:

Aiheeseen liittyvää

Luetuimmat

Uusimmat

MAINOS
MAINOS