Lukuloma-kampanja toteutetaan jo neljättä kertaa. Sen somekumppaneina toimivat TikTok- ja Instagram-vaikuttajat JuhoFlow ja tixtuu.
Lukuloma-kampanja innostaa lukemaan pienin askelin. Kouluikäisille suunnattuun tarinalliseen lukuhaasteeseen liittyy uusi lukutehtävä loman joka päivälle. Kampanjan verkkosivuille lukuloma.fi on koottu kirjavinkkejä eri-ikäisille sekä lukemaan kannustavia värityskuvia. Sosiaalisessa mediassa kampanja näkyy tunnisteilla #lukuloma ja #läslov.
Kampanjan taustalla on Suomen kirja-alan järjestöjen huoli lukemisharrastuksen vähenemisestä, mikä näkyy myös lukutaitotutkimuksissa. Erot etenkin nuorten lukutaidossa ovat kasvaneet 2000-luvulla. Sähkö- ja äänikirjojen myötä lukeminen ja kirjallisuudesta nauttiminen ovat saaneet uusia suosittuja muotoja.
Lukuloma-kampanjaa tukemassa oleva tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen muistuttaa lukemisen merkityksestä yksilölle ja yhteiskunnalle:
– Lukemista ja lukutaitoa kutsutaan supervoimaksi, eikä tämä ole liioittelua. Lukemisella on tunnustettuja terveysvaikutuksia, kuten rauhoittuminen, rentoutuminen, muistin harjoittaminen. Lukeminen on myös rauhantyötä: se edistää empatiakykyä ja auttaa meitä ymmärtämään muita ihmisiä ja muita kulttuureita.