Seurakunta tarjosi tilat, muonaa ja osin majoitustakin Vapaakirkko Sinfonietta -orkesterille lauantain ja sunnuntain ajalla ja Sing to the Lord -kuorolle lauantaina. Varsinainen työpäivä, ja pitkä sellainen, oli lauantai. Tuolloin harjoiteltiin muutamia uusia yhteiskappaleita kuoron, solistin ja orkesterin kanssa. Lisäksi elvytettiin vanhastaan tuttuja teoksia. Nämä kaikki esitettiin sitten lauantai-illan Sing to the Lord -musiikkijuhlassa. Kuopion Vapaakirkko on akustiselle musiikille verraton tila, sekä harjoitteluun että esiintymiseen. Laulusolisti tarvitsee mikrofonin, mutta muuten tällainen noin 50 hengen kokoonpano ei juuri äänen vahvistusta vaadi. Ehkä uljaimmin kajahti Beethovenin Jumalan kunnia luonnossa, joskin Verdin Hebrealaisten orjien kuoro veti sille kyllä vertoja.
Antti Soininen, Sinfoniettan kapellimestari, johti yhteisjoukkoa. Apunaan hänellä oli päivän alkupuolella kuoron harjoituttajana Arto Koistinen, joka johtaa Kuopio HaTikva-kuoroa ja soittaa Sinfoniettassa alttoviulun äänenjohtajana. Molemmat miehet ovat ammattilaisia myös siinä, että he tietävät, mihin harrastajalaulajat ja -soittajat voivat yltää.
Lauantain musiikkijuhlassa kuultiin yhteiskuoron lisäksi myös Kuopion Vapaaseurakunnan ukrainalaisten Taivaan Kuninkaan Lapset -kuoron kaksi kaunista laulua. Useampikin ukrainalainen laulaja lauloi STTL-kuorossa mukana, sillä he ovat HaTikvan jäseniä. STTL-kuoron ja Sinfoniettan lauantain laulusolisti, Inna Tomilova, on myös ukrainalaisten riveistä. Inna tuli laulamaan kesken äitiyslomansa, ensi kertaa joulukuisen iloisen perhetapahtuman jälkeen!
Lauantain musiikkijuhlassa juontaja Eero Voutilaisen lausui Tapio Nousiaisen runon ja Tapio Annala piti innoittuneen Sanan saarnan. Loppulauluna juhlassa oli ”uusi” Hengellisen Laulukirjan äsken löytynyt, kadoksissa ollut helmi, Niilo Tuomenoksan laulu Jää Herran haltuun. Tällä siunasimme kuulijat ja toisemme matkaan.
Juhlaa sunnuntainakin
Sinfonietta ja HaTikva vastasivat myös sunnuntaiaamun jumalanpalveluksen musiikista, jolloin kuultiin eri kappaleet kuin lauantaina. Teokset olivat pääosin tutumpaa orkesterille, kuorolle ja myös useassa kappaleessa mukana laulavalle yleisölle. Kuitenkin HL laulu Kiitä Herraa, Jeesusta lunastajaamme laulettiin ensi kertaa ikinä Kuopion Vapaakirkossa. Tuo innoittava laulu kajahti komeasti. Uljas oli myös solisti Vertti Aittolan, kuoron ja orkesterin yhteisesitys Pyhä kaupunki. Kappale kirvoitti jopa taputukset kuoromusiikin ystäviltä. Tapio Annala toimi kokousisäntänä ja saarnan piti mieslaulajien vanhin, Herran pasuuna Veikko Jäntti. Sana oli vakava, mieleen jäävä. Pasuuna antoi selvän äänen!
Kohtaamisten viikonloppu
Viikonloppuun sisältyi paljon tapaamisia jopa vuosikymmenien aikaisten ystävien kesken, eikä kohtaamisten merkitys ja siihen sisältyvä siunaus ole vähäinen. Vähäinen ei ole siunaus, jonka musikanttien läsnäolo toi seurakuntaan.
Muutamalle laulajalle ja soittajalle esitettiin kysymykset:
- Mikä saa lähtemään jopa eri puolelle Suomea yhteismusisointiin, vuodesta toiseen?
- Mitä itse ajattelet, kun joku ei tule seurakunnan tilaisuuteen, jos ilmoituksessa lukee: ”kuoro”?
Olli Reinikainen on todella pitkän linjan kuorolaulumies 1970 luvun alusta alkaen. Hän soitti nuorena myös trumpettia Vapaakirkon Puhallinorkesterissa. Olli on ollut Braxen-kuoron bassojen tukipilareita vuosikymmeniä ja on edelleen. Hän on STTL-kuorossa yleensä aina mukana, kun kutsusignaali kajahtaa.
- Sing to the Lord -toiminta on mahtavaa, monipuolista musiikin virtaa ja voimaa. On upeata laulaa isossa joukossa hienon orkesterin säestyksellä. Kuorolaulussa on jotain erityistä, joka kantaa. Kuorolauluissa on yleensä hyvät, puhuttelevat sanat. Tällainen musiikki voi puhutella niin laulajaa kuin kuulijaakin.
- Musiikkimakuja voi olla erilaisia. Jos joku ei halua tulla tilaisuuteen, jossa kuoro laulaa ja orkesteri soittaa, se voi kertoa siitä, että tämä henkilö ei ole päässyt kuulemaan hyvää kuorolaulua. Ehkä hän on kuullut joskus vaatimatonta kuorolaulua. Tai voi olla, että hän on erityyppisen musiikin ystävä.
Mikko Almgren on yleismuusikko, kitara pysyy kädessä ja laulu yksin, pienryhmissä sekä kuoroissa luonnistuu, kuten myös trumpetinsoitto esimerkiksi Puhallinorkesterissa tai Sinfoniettassa. Nyt Kuopiossa hän oli laulajana tenorien rivissä:
- Ystävät, joita tapaa eri puolilla Suomea. Samalla tulee usein solmittua myös uusia ystävyyssuhteita. Tämä on ollut jo vuosia vaimoni Tertun ja minun yhteinen harrastus. Koemme tämän muotoisen hengellisen työn erittäin tärkeäksi. Se lisää myös yhteisöllisyyttä ja omistajuutta asiaan. On virkistävää seurata muidenkin kuorojen esiintymisiä sekä livenä että kotona ruudun äärellä.
- Ajatuskin tuntuu oudolta, että joku jättäisi sen vuoksi tulematta kirkkoon. Kukaan ei ole vielä tullut sanomaan minulle, että ei tulisi.
Minna Pirkkanen on vakavasti musiikkivikainen, kuten koko hänen perheensä. Pääsoitin hänellä on Puhallinorkesterissa huilu ja pikkolohuilu. Näillä soittimilla Minna myös suoritti asepalveluksen aikanaan historian ensimmäisessä varusmiesorkesterissa. Sinfoniettassa Minna soittaa nykyisin käyrätorvea, sillä hän rakastaa haasteita:
- Meille kaikille on Luoja suonut erilaisia lahjoja. Minun lahjani on soittaminen, ja haluan käyttää sitä. Lapsena 1980-luvulla olin mukana orkesterissa, koska halusin tavata soittokavereitani. Musiikki loi siis minulle yhteyden seurakuntaan. Aikuisena musiikki on myös minun rukoukseni, kiitokseni ja ylistykseni Herran puoleen. Se saa lähtemään vuodesta toiseen, eikä matka ole koskaan ollut este. Tällä hetkellä soitan viidessä eri seurakunnan orkesterissa.
- Meillä kaikilla on erilaisia mielipiteitä. Minun mielestäni tilaisuus ilman musiikkia on unettava, ja siksi valitsenkin mieluummin musiikkijuhlan kuin raamattutunnin. Tärkeintä on, että seurakuntien ohjelma on monipuolista, jotta meille kaikille löytyy yhteys Jumalaan.
Jaakko Pullinen on klarinetisti ja myös bassoklarinetisti pääkaupunkiseudulta. Paikallisten orkestereiden ohella hän on Sinfoniettan ja Puhallinorkesterin soitoissa mukana, ellei esimerkiksi työkomennus ulkomailla häiritse:
- Soittaminen on vaan niin hienoa, ja sointi vain paranee, kun se aloitetaan rukouksella.
- Raamatussa on paljon viittauksia soittamiseen ja nimetään jopa kuoronjohtajiakin, esimerkiksi Nehemian kirjan luvussa 12. Tämä on siis erittäin Raamatun mukaista toimintaa. Itse olen aina mieluummin soittamassa kuin kuuntelemassa. Ymmärrän hyvin, että eri musiikkigenret eivät houkuttele kaikkia mukaan.