Kasteen merkitys? — ”Ensin tulee usko ja sitä seuraa kaste”

Kaste oli sisäisen muutoksen ulkoinen tunnusmerkki, joka ilmaisi myös julkisesti ihmisen päätöksen seurata Jeesusta. Kuva: Viikkolehden arkisto
Uskoon tulleita ihmisiä kastetaan meressä, järvessä, joessa, uimahallissa ja kirkkorakennusten kastealtaissa, kirjoittaa Manuel Rautalahti.

Siperian hyytävässä pakkasessa jäähän on sahattu avanto. Kastaja laskee kätensä valkopukuisen pään päälle ja sanoo: kastan sinut Jeesukseen Kristukseen, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kastettava solahtaa veden alle ja nousee hyisestä vedestä. Toisella puolella maailmaa, kristinuskolle vihamielisessä maassa, kastejuhla saatetaan järjestää salaa kodissa ja kaste toimittaa kylpyammeessa. Uskoon tulleita ihmisiä kastetaan meressä, järvessä, joessa, uimahallissa ja kirkkorakennusten kastealtaissa. Kasteessa ihminen upotetaan veden alle, mistä hän nousee uuteen elämään. Miksi he tekevät näin? Vastauksena he kertovat uskovansa Jeesukseen Kristukseen ja haluavansa seurata Häntä.

Miksi kastetaan?

Jeesuksen sanat Markuksen evankeliumin viimeisessä luvussa kuuluvat näin: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.” Ja Matteuksen evankeliumissa: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettakaa heitä pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää.” Kaste sisältyy keskeisenä osana Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn. Miten apostolit ja ensimmäiset opetuslapset noudattivat Jeesuksen käskyä?

Apostolien teoissa kerrotaan ensimmäisen seurakunnan syntymisestä ja toiminnasta. Heti alkuseurakunnan syntymäpäivänä, helluntaina, vietettiin suurta kastejuhlaa. Pietarin saarnan vaikutuksesta 3000 ihmistä ilmaisi halunsa seurata Jeesusta ja heidät kaikki kastettiin. Apostolien tekojen useista kastekuvauksista käy ilmi, että kaikki uskoon tulleet ihmiset menivät kasteelle mahdollisimman pian uskonratkaisun jälkeen. Kasteen tulee siis seurata uskoa. Se oli sisäisen muutoksen ulkoinen tunnusmerkki, joka ilmaisi myös julkisesti ihmisen päätöksen seurata Jeesusta. Apostolien teoissa kuvataan niin suuren joukon kastejuhlia kuin myös yhden ihmisen kaste hetkiä. Jerusalemissa, Samariassa ja Efesossa kastettiin suuri joukko, kun taas Filippus kastoi Etiopian valtiovarainministerin ja Ananias Paavalin yhden ihmisen kastejuhlassa. Uudessa testamentissa ei löydy yhtään kastamatonta kristittyä. Usko ja kaste kuuluvat erottamattomasti yhteen ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Järjestys niin Jeesuksen sanoissa kuin ensimmäisen seurakunnan elämässä on selvä. Ensin tulee usko ja sitä seuraa kaste, ihmisen omasta vapaasta tahdosta.

Vesi erotti Jumalan kansan Egyptistä, menneeseen ei ollut enää paluuta.

Kasteen merkitys?

Kaste erottaa. Kaksi alkuseurakunnan merkittävintä apostolia, Pietari ja Paavali, avaavat kasteen hengellistä merkitystä kahdella tunnetulla Vanhan testamentin kertomuksella. Pietari muistuttaa Nooan aikana tulleesta vedenpaisumuksesta, jolloin koko silloinen maailma tuhoutui. Vain Nooa ja arkissa ollut Nooan perhekunta pelastui, yhteensä kahdeksan henkeä. Vesi ei heitä pelastanut mutta vesi erotti heidät maailmasta, joka tuhoutui vedenpaisumuksessa.

Paavali viittaa kasteopetuksessaan toiseen Vanhan testamentin suureen kertomukseen, Israelin kansan vapautumiseen Egyptistä. Punaisen meren äärellä Jumala jakoi meren kahtia Mooseksen ojentaessa sauvansa. Israelilaiset saivat kävellä meren poikki kuivaa myöten. Egyptin sotajoukkojen yrittäessä samaa vesimassat palautuivat, ja armeija tuhoutui. Vesi ei pelastanut israelilaisia mutta vesi erotti Jumalan kansan Egyptistä, menneeseen ei ollut enää paluuta. Kasteessa ihminen leikataan irti entisestä ja liitetään uuteen, eikä vanhaan enää palata. Matka kohti Luvattua maata on alkanut yhdessä Jumalan kansan kanssa. Näin apostolit liittävät opetuksen kasteen merkityksestä koko Raamatun suureen kertomukseen, joka saa täyttymyksensä Jeesuksen ristinkuolemassa ja ylösnousemuksessa.

Kasteessa liitymme ja pukeudumme

Paavali kirjoittaa kasteen merkityksestä Jeesuksen kuoleman ja kuolleista herättämisen valossa näin: ”Vai ettekö tiedä, että kun meidät kasteessa liitettiin Kristukseen Jeesukseen, me myös kuolimme hänen kanssaan? Kasteessa meidät haudattiin yhdessä Kristuksen kanssa; me siis kuolimme. Näin tapahtui, jotta syntyisimme uudelleen, uudenlaiseen elämään. Herättihän isän kirkkaus Kristuksenkin kuolleiden joukosta. Jos kerran samankaltainen kuolema on liittänyt meidät Kristukseen, me myös nousemme ylös niin kuin hän.” (Room. 6:3–5)

Kasteessa ihminen liitetään Jeesukseen Kristukseen. Hän samaistuu Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen ja näin liittyy koko elämällään Kristukseen. Kaste on osallistumista omiin hautajaisiinsa, jossa vanha elämä haudataan ja uusi elämä Kristuksen kanssa alkaa. Kasteessa entinen siis riisutaan pois ja pukeudutaan uuteen.

Paavali kirjoittaa: ”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.” (Gal. 3:27)

Kasteessa ihminen julkisesti tunnustautuu Jeesuksen seuraajaksi ja pukeutuu Kristukseen.

Opetuksen pohjalta voimme summata: ihmisen tultua uskoon kasteen tulisi olla seuraava askel, ja sen olisi hyvä tapahtua mahdollisimman pian uskoontulon jälkeen. Kasteessa entinen elämä haudataan ja ihmisen koko elämä liitetään Jeesuksen Kristuksen kuoleman, hautaamisen ja ylösnousemuksen tuomaan uuteen elämään. Kaste toimitetaan seurakunnan yhteydessä, johon uskoon tullut ihminen uutena jäsenenä liitetään. On alkanut uusi elämä Jeesuksen ja hänen seuraajiensa yhteydessä.

Manuel Rautalahti Kirjoittaja on Suomen Viikkolehden päätoimittaja.
JAA ARTIKKELI:

Aiheeseen liittyvää

Luetuimmat

Uusimmat

MAINOS