Jatkuuko yllätysten sarja?

Kuva: Freepik.com
2020-luvun lähestyessä uskontososiologit olivat ehtineet kirjoittaa koko lailla kiveen kolme kehityskaarta, jotka luonnehtivat suomalaisten suhdetta kristinuskoon. Jokainen uusi sukupolvi oletettiin edellistä maallistuneemmaksi, naiset miehiä uskonnollisemmiksi ja maaseudulla asuvat kaupunkilaisia kristinuskoon sitoutuneemmiksi. 

2020-luvun alussa nuorten miesten hengellisyys lähti yllättäen kasvuun, joka jatkuu yhä. Havainto perustuu muun muassa vuosittaisiin kyselyaineistoihin, joita Suomen luterilainen kirkko kerää rippikoululaisilta sekä kirkon nelivuotiskertomuksessa hyödynnettäviin Gallup Ecclesiastica -aineistoihin. Vuoden 2024 Gallup Ecclesiastica -aineistossa kristinuskon Jumalaan uskovien 18–29-vuotiaiden miesten osuus on 18 prosenttia, naisten 11. Nuoret miehet myös pitävät itseään useammin uskovina kuin nuoret naiset, jotka määrittelevät itsensä miehiä todennäköisemmin henkisiksi. Nuoria naisia, jotka eivät usko Jumalaan (38 %), on ensi kertaa selvästi enemmän kuin miehiä (31 %). 

Suomalaistutkimusten yleiskuvaa tukevat muutkin kotimaiset ja Suomea koskevat kansainväliset aineistot. Vastaavaa kehitystä on hiljattain havaittu myös muissa länsimaissa. Nuorten miesten ja naisten uskontosuhteen eriytyvää kehitystä on selitetty muun muassa naisten liberalisoituvalla arvomaailmalla, johon liittynee konservatiivisena pidetyn kirkon kritiikkiä. 

Suomalaisnuorten parissa uskonnollisuudesta on jo tullut vähemmistöidentiteetti.

Vastakulttuurin vetovoima ja katsomusten moninaisuus

Media on pitänyt voimakkaasti esillä nuorten miesten hengellisen heräämisen ilmiötä. Silti on syytä huomata, että kristinuskoon sitoutumattomia nuoria — sekä miehiä että naisia — on yhä selvästi enemmän kuin sitoutuneita. 

Suomalaisnuorten parissa uskonnollisuudesta onkin jo tullut vähemmistöidentiteetti, mikä saattaa toimia vetovoimatekijänä. Kristinusko edustanee osalle nuoria miehiä houkuttelevaa vastakulttuuria. Ateismi ja uskonnottomuus on ollut aiemmin yleisintä juuri heidän keskuudessaan. Nyt ateisteja ja uskonnottomia on eniten neli- ja viisikymppisissä miehissä — siis nuorten poikien ja miesten isissä. Heille uskonnottomuus on tyypillisesti ollut tietoinen, vastakulttuurinen valinta, mutta nykynuorille asetelma näyttäytyy toisenlaisena. 

Nuorten miesten kiistatta yleistynyt sitoutuminen kristinuskoon kyseenalaistaakin sekä oletuksen naisten miehiä voimakkaammasta uskonnollisuudesta että oletuksen sukupolvi sukupolvelta etenevästä maallistumisesta. 

Kolmas hiljattainen yllätys nousee vuoden 2024 rippikouluaineistosta: suurten kaupunkien keskustassa asuvat rippikoululaiset uskoivat useammin Jumalan olemassaoloon ja Jeesuksen ylösnousemukseen kuin muut. He kokivat myös useammin uskonsa vahvistuneen rippikoulussa. Muutos voi johtua esimerkiksi siitä, että maahanmuuton myötä moninaistunut suurten kaupunkien katsomuksellinen ilmapiiri vahvistaa nuorten uskonnollisuutta. 

Joka toinen tyttörippikoululainen ilmaisi uskovansa ainakin jossain määrin Jumalan olemassaoloon.

Ovatko tytöt jo poikien kintereillä?

Yllätykset eivät lopu tähän. Rippikouluaineistossa havaittiin poikien osalta selkeä kasvu kristinuskoon sitoutumisessa jo vuonna 2021. Aiemmin poikien ja tyttöjen sitoutuneisuus oli samalla tasolla, jolla se tyttöjen osalta myös pysyi. Jumalaan ja Jeesuksen ylösnousemukseen uskovien sekä rippikoulussa uskonsa vahvistumista ja rohkaistumista rukoukseen kokeneiden poikien osuus on jatkanut sittemmin vahvaa kasvuaan.

Vuoden 2024 rippikouluaineistossa tyttöjenkin kristillisyys osoittaa ensi kertaa kasvun merkkejä, vaikka pojat ovatkin yhä selvästi heitä kristinuskoon sitoutuneempia. Joka toinen tyttörippikoululainen ilmaisi uskovansa ainakin jossain määrin Jumalan olemassaoloon. Myös uskossa Jeesuksen ylösnousemukseen sekä uskon ja henkilökohtaisen rukouselämän vahvistumisessakin näkyy tytöilläkin kasvua. 

Tyttöjä koskevaa uutta kehitystä ei olla vielä havaittu muissa tutkimuksissa, joten siihen tulee suhtautua varauksin. Hyvin mahdollista on silti, että olemme jo siirtyneet aikaan, jossa nuorilla on tilaa tutkia myös kristinuskon mahdollisuuksia elämää perustavana ja suuntaavana suurena kertomuksena.

Artikkelin tiedot perustuvat tutkija Jouko Porkan ja käytännöllisen teologian professori Kati Tervo-Niemelän  Uskonto, katsomus ja kasvatus -aikakauskirjassa joulukuussa 2024 julkaistuun artikkeliin ”Poikien usko vahvistunut edelleen – seuraavatko tytöt perässä? Pitkittäistutkimus rippikoulunuorten suhteesta kristilliseen uskoon ja rippikoulun vaikutuksesta siihen”.

Näkyykö nuorten hengellisen heräämisen ilmiö vapaaseurakunnissa?

Suomessa on vajaa sata vapaaseurakuntaa, joista neljäsosa tekee nuorisotyötä. Näkyykö nuorten hengellisyyden vahvistuminen niiden piirissä? Mitä vapaaseurakunnissa nuorisotyötä tekevät ajattelevat ilmiöstä? Viikkolehti selvitti asiaa kyselyllä, johon saatiin kahdeksan vastausta. Niiden voidaan siis olettaa kattavan noin kolmanneksen nuorisotyötä tekevistä vapaaseurakunnista.

Kolme kahdeksasta vastaajasta oli havainnut merkkejä nuorten hengellisyyden vahvistumisesta ympäristössään, työssään tai seurakunnassaan. Nuorten tilaisuuksissa käyvien määrä oli kasvanut selvästi. Yksi vastaaja viittasi peräti 40 prosentin kasvuun vuoden taakse verraten. Uusia nuoria tulee jatkuvasti mukaan. ”Jotain on oikeasti tapahtumassa, ja tapahtunut jo!” 

Toimintaan hakeudutaan hengellisistä syistä, ja nuoria on tullut uskoon. He ovat asiasta avoimia ja tuovat rohkeasti kavereita mukanaan. 

Vaikka vastaajista suurin osa ei tunnistanut työssään merkkejä nuorten vahvistuvasta hengellisyydestä, viisi kahdeksasta ilmoitti tuntevansa henkilökohtaisesti jonkun, jonka työssä tai ympäristössä ilmiö näkyy. Moni mainitsi nuorten tekemän rohkean ja tuloksekkaan katuevankelioinnin. Eräs vastaaja kertoi kuulleensa etenkin nuorista miehistä, jotka ovat alkaneet lukea itsenäisesti Raamattua, tulleet uskoon ja löytäneet tiensä seurakuntaan. 

Nuoria on tullut uskoon jo ennen kuin ”ilmiöstä” oli tietoakaan, huomautti eräs Viikkolehden nuorten hengellistä heräämistä koskevaan kyselyyn vastannut vapaaseurakunnan nuorisotyöntekijä. Hän kertoi, että nuortenilloissa käy entiseen malliin säännöllisesti nuoria, jotka eivät ole uskovia — olipa ilmiötä tai ei. Kuva: Freepik.com

Valtaosa kyselyyn vastanneista ei tunnistanut merkkejä nuorten hengellisestä heräämisestä työssään tai ympäristössään, vaikka muista vapaaseurakunnista oli saatettu kuulla toisenlaistakin viestiä. Tilannetta selitettiin muun muassa ilmiön luonteella. Tilastollisesti verrattain suuri, mutta ruohonjuuritasolla vaikeammin erotettava ilmiö näkynee selkeämmin luterilaisen kirkon hyvin laajassa nuorisotyössä. Hengellisistä asioista kiinnostuneet nuoret eivät välttämättä hakeudu ensi sijassa vapaakristillisiin seurakuntiin, joiden kynnys koetaan ehkä korkeampana ja julkikuva vähemmän vetovoimaisena. Vapaaseurakunnat myös tunnetaan luterilaista, ortodoksista tai katolista kirkkoa heikommin.

Eräs vastaaja pohti, mikä on ulospäin suuntautuvan lapsi- ja nuorisotyön tila vapaaseurakunnissa. Tehdäänkö sitä, annetaanko siihen tukea? ”Ehkä emme osaa vielä toimia siellä missä hengellisesti avoimet ihmiset ovat”, pohti toinen vastaaja.

Jääkö raamatunopetus syvällisyyden sijaan innostamisen tai yksinkertaisen julistamisen tasolle?

 

Vapaaseurakuntien raamatunopetuskin herätti kysymyksiä. Jääkö se syvällisyyden sijaan innostamisen tai yksinkertaisen julistamisen tasolle? ”Nuoret/nuoret aikuiset saattaisivat kaivata syvempää, selkeämpää ja myös analyyttisempää opetusta, jossa Raamatun tekstejä selitetään jae jakeelta ja vasta selityksen jälkeen tuodaan se sovellus nykypäivään.” Vastaaja näki, että kirkkokunnan arvojen ja historian kirkastamisesta voisi yleisemminkin olla hyötyä; niillä lienee merkitystä etenkin vaihtoehtoja punnitseville nuorille miehille. ”Vapaaseurakunnista saattaa tulla sellainen olo, että tietynlainen selkeys ja kirkkokuntaymmärrys sekä sen eteenpäin viestiminen on vajavaista.” 

”Tunnen olevani etuoikeutettu, että saan palvella Jumalaa tässä ajassa nuorten keskellä, siitäkin huolimatta, että se ei koskaan näkyisi omassa työssä”, kirjoittaa eräs kyselyyn vastannut. Myös epäilyksiä nuorten hengellisen heräämisen ilmiöstä esitettiin. Ilmiön kerrottiin herättäneen ristiriitaisiakin tunteita suhteessa omaan työhön ja osaamiseen. Kuva: Freepik.com

Mediassa on pidetty tiiviisti esillä etenkin nuorten miesten hengellistä heräämistä. Se, ettei omassa työssä ja seurakunnassa kuitenkaan näy nuorisotyön piristymistä, voi herättää monenlaisia tunteita. 

”Rehellisesti tuntuu hassulta, että meidänkin piireissä asiaa hypetetään paljon, vaikka sen olemassa olemiselle (nimenomaan meidän piireissä) ei nähdä oikein mitään merkkejä”, totesi eräs kyselyyn vastannut. Myönteistä toki on, jos nuoria tulee uskoon, mutta vastaaja peräänkuulutti realismia. 

Useammasta vastauksesta kuvastuu innostus: ”Tunnen olevani etuoikeutettu, että saan palvella Jumalaa tässä ajassa nuorten keskellä, siitäkin huolimatta, että se ei koskaan näkyisi omassa työssä”, eräs vastaaja kirjoittaa. Hänestä yleinen tilanne luo toivoa omaankin työhön, jos toki myös ilmiöön tarttumiseen ja sen edistämiseen liittyviä paineita.  

Jumalaa kiinnostavat ilmiöiden sijaan yksilöt.

Toinenkin vastaaja myöntää ilmiön haastavan itseään. Se kutsuu pohtimaan omaa toimintaa ja herättää kaipausta, mutta myös jopa kateutta tai häpeää: ”enkö osaa työtä jota olen jo pitkään tehnyt?!?” Jumalaa kiinnostavat kuitenkin ilmiöiden sijaan yksilöt, huomauttaa vastaaja. Hänen kontaktipiirissään olevista nuorista kolmasosa ei ole uskovia. Heistä osa pohtii, kyselee ja miettii kristinuskoa aidosti.

Eräs vastaaja myöntää pohtivansa aika-ajoin, onko ilmiö todellinen. Tekeekö Jumala jotakin suurta nuorten keskellä? Hän haluaa uskoa niin. Omassa ja kollegojen työssä näkyy myös pientä nostetta. Yhdessä pienetkin piristymiset tekevät paljon.   

Miksi kristinusko kiinnostaa nuoria miehiä?

Tekstit: Maija Latvala
JAA ARTIKKELI:

Aiheeseen liittyvää