Parempaa ja ajantasaista viestintää — eli mitä?

Kuva: Unsplash
Viestinnässä on kyse yksinkertaisesti ihmisten palvelemisesta.

Ensi vuonna Vapaakirkossa toteutetaan ja kehitetään vuonna 2022 laadittua viestintäsuunnitelmaa, kertoo esitys ensi vuoden toimintasuunnitelmasta. ”Tämä näkyy entistä parempana, ajantasaisena ja laajempana viestintänä kaikissa eri medioissa.”

Mitä se tarkoittaa?

Yhteiset arvot ohjaamaan viestintää

Vastaus ei ole ihan yksinkertainen, mutta suuntaviivoja on, kertoo Tommi Koivunen, joka laatii kyseistä viestintäsuunnitelmaa. Vapaakirkon nuorisotyönjohtajana työskentelevä Koivunen johti viestinnänkehityshanketta vuosina 2021–2022 ja on ollut mukana myös esimerkiksi Suomen Viikkolehden kehittämisessä. Nyt hän kaivaa viestintästrategian luonnoksen kannettavaltaan esiin.

Siinä puhutaan arvoista, iskulauseesta ja äänensävystä, jotka ohjaavat viestintää.

– On kaksi vaihtoehtoa: pakotetaanko kaikki toimimaan yhden brändin alla vai hyväksytäänkö se, että meillä on erilaisia brändejä, Koivunen kiteyttää.

Hyvä viestintä on sellaista, että jokainen ihminen saa tarvittavan tiedon juuri siitä kanavasta, jota käyttää.

Oikea vastaus on tietysti jälkimmäinen vaihtoehto. SVK Mission somekanavien ei tarvitse näyttää Suomen Vapaakirkon Nuorilta, Tulisielukoulun ei ole syytä pitäytyä Vapaakirkon logossa. Eikä varsinkaan vapaaseurakuntien viestintää aiota ohjata ylhäältäpäin, se sopisi seurakuntien itsenäisyyttä painottavaan liikkeeseen huonosti. Sen sijaan tavoitteena on vakiinnuttaa eräänlainen yhteisymmärrys siitä, mihin sävyyn Vapaakirkko kertoo itsestään ja työstään.

– Sellainen, että jokainen uskaltaa viestiä sen rajoissa tarvitsematta miettiä, mitä menee pieleen.

Unohtuneet viestintähankkeet

Entä mitä viime kesänä päättyneessä viestinnänkehityshankkeessa saatiin aikaan? Konkreettinen tulos on Viestintä kuntoon -työkalu eli materiaalia ja periaatteita seurakunnan viestinnän kehittämiseen. Se on saatavilla verkossa Seurakuntien foorumi -alustalla, jonka julkaisuun hanke niin ikään antoi vauhtia. Samaan aikaan hanke on ruokkinut Viikkolehden ja sen uuden verkkolehden kehittämistä sekä saanut kirkkokunnan johdon kiinnittämään viestintään aktiivisesti huomiota, Koivunen luettelee.

Tämä ei ole ollut ensimmäinen kerta, kun Vapaakirkon viestintää kehitetään. Ironista kyllä, vasta viestintähankkeen jälkeen vastaan tuli kaksi dokumenttia vuosina 2006 ja 2014 käydyistä, samankaltaisista hankkeista. Tieto ei ollut siirtynyt eteenpäin.

– Onhan se hyvä, että tähän palataan aina uudelleen. Mutta olisihan se hyvä, ettei aina lähdettäisi nollasta, Koivunen hymähtää.

Pyörää ei silti keksitty kahdesti uudelleen, sillä mediaympäristö on muuttunut vauhdilla. Vuonna 2006 ulkoinen viestintä tarkoitti lähinnä näkyvyyttä painetuissa lehdissä. Vuonna 2014 viestintäkanavia oli ilmaantunut jo useita lisää, mutta nyt kahdeksan vuoden jälkeen esimerkiksi sosiaaliseen mediaan on versonut lukuisia uusia tulokkaita ja viestinnässä korostuu vuorovaikutteisuus.

– Nyt ihmiset kuluttavat viestintää ja mediaa eri lailla.

Sen sijaan Vapaakirkon viestinnän sävyä ohjaavat arvot eivät ole erityisemmin muuttuneet. Kuulostaako ”Läsnäoloa ja Jumalan muuttavaa voimaa” tutulta? Se ohjasi viestintää jo vuonna 2014. Kahdeksan vuotta aiemmin Vapaakirkon perusviesti oli olla hengellinen, inhimillinen ja avoin.

Tieto oikeisiin käsiin

Viestintä on siinä mielessä hankala aihe, että se jää helposti kellumaan abstraktille tasolle. Miten brändit ja iskulauseet muuttuvat konkretiaksi seurakunnassa?

Yksinkertaisesti viestinnässä on kyse ihmisten palvelemisesta, Tommi Koivunen tiivistää.

– Hyvä viestintä on sellaista, että jokainen ihminen saa tarvittavan tiedon juuri siitä kanavasta, jota käyttää ja joka on hänelle sopiva.

Teksti: Maija Latvala

Suomen Viikkolehden tulevaisuus

JAA ARTIKKELI: