Salasana unohtunut?

Keväällä ViaDian internet- ja Facebook-sivuilla julkaistiin tuotesuunnittelukilpailu, jonka tavoitteena oli löytää tuotteita, joita olisi mahdollista valmistaa eri paikkakuntien työtoiminnassa. Valmiita tuotteita myytäisiin mahdollisesti myös ViaDia-toreilla. Edellytyksinä tuotteelle olivat muun muassa: edulliset materiaalikulut, yksinkertainen valmistus ja helppo varastointi. Plussaa toivat myös kierrätys, persoonallisuus, hyödyllisyys ja käytettävyys.

Voittaja Tampereelta

ViaDian kesäjuhlaosastolla palkittiin kilpailun voittajia. Yksimielisen raadin suosikki oli tamperelaisen Sari Aholan suunnittelema ViaDian logon mukainen tuplasydänmuotti, jota voi käyttää leivonnassa. Facebookissa lukijat äänestivät suosikikseen suonenjokilaisen Leena Heiskasen valmistamat ViaDia-villasukat.

Hiuspiste ruuhkautui

Lauantaina hiustenleikkaukseen tulijoita riitti koko päiväksi. Kuva: Marja Aalto

Ensimmäistä kertaa ViaDian kesäjuhlaosastolla päätettiin kokeilla diakonista palvelua hiustenleikkausten ja -punonnan muodossa.

Aluksi vaikutti, ettei juhlakansa ole hiustenhuollon tarpeessa, mutta yllättäen lauantaina palvelulle riitti asiakkaita koko päivälle jonoksi asti. Hiuspalvelupisteen ruuhkautumisen vuoksi osa leikkauksista sovittiin sunnuntaille.

Uteliaisuuttaan juhlille

Eräs asiakkaista kertoi pelkästään uteliaisuuttaan tulleensa kaupungilta paikan päälle katsomaan, mikä tapahtuma kesäjuhlapaikalla oikein oli menossa. Hän yllättyi huomatessaan tarjolla olevan myös hiustenleikkuuta ja oli erittäin ilahtunut tällaisesta mahdollisuudesta.

Keskustelun lomassa asiakas murehti heikkoa taloudellista tilannettaan, ja kertoi sen vuoksi käyvänsä usein eri yhteisöjen ruoka-apujonoissa. Lopuksi siistittyjen hiusten jälkeen hän oli erittäin kiitollinen ja kertoi aikovansa soittaa heti ystävilleen, jotta hekin lähtisivät kaupungista tulemaan juhlille.

Erityisesti tämä tapaus rohkaisee pohtimaan ajatusta: mitkä olisivat ne kohtaamisen keinot, joilla juhlavieraita tavoitettaisiin enemmän henkilökohtaisella tasolla?

Pia Vilkman

Artikkelikuva: Tuotekilpailun voittaja Sari Ahola (keskellä) ja ViaDia ry:n edustajat Kristian Vilkman ja Kati Långsjö. Kuva: Marja Aalto