Salasana unohtunut?

Maailman pahuutta pohdittiin Suomen teologisen opiston järjestämissä Apologeettivarteissa. Operaatio Mobilisaation aluejohtaja ja pastori Juhani Ahola veti lyhyet alustukset viiteen kiperään aihealueeseen, joihin kuuluivat muun muassa absoluuttisen totuuden käsite ja fundamentalismi.

Teologisen opiston olohuoneen eli STObackstagen ohjelmistoa markkinoitiin vasta muutamaa päivää ennen juhlien alkua, ja lähinnä sosiaalisessa mediassa. Tyhjille penkeille ei silti tarvinnut luennoida, vaan kohdeyleisö eli etenkin nuoret ja nuoret aikuiset löysivät tiensä tapahtumaan.

Miksi, Jumala, miksi?

Pahuus oli ensimmäinen kysymys myös nuorten kesäjuhlien eli Summerhopen kanavassa Why God why, suomeksi ”miksi, Jumala, miksi”. Paneelikeskustelussa pohdittiin vastauksia kysymyksiin, joita kaikki halukkaat olivat saaneet etukäteen nimettöminä lähettää.

Miksi Jumala sallii maailmassa olevan pahuuden?

– Yksi vaikeimmista kysymyksistä, aloitti Levi Moorres, yksi kanavan kolmesta panelistista.

Juhani Ahola kertoi Charles Darwininkin kompastuneen loispistiäiseen. Evoluutioteorian isää hämmensi luomakunnasta löytyvä julmuus, jota edusti munansa toiseen hyönteiseen laskeva loispistiäinen, jonka toukat aikanaan söivät isäntänsä elävältä.

– Jos Jumala on sekä hyvä että kaikkivaltias, miksi luonnossa on niin paljon pahaa? Ahola haastoi kuulijoitaan.

Why God why -kanavassa vastausta muotoiltiin objektiivisesta moraalilaista.

– Jos maailmassa sanotaan olevan pahaa, on myös oltava hyvää, Moorres pohjusti.

– Objektiivinen moraalilaki tarkoittaa sitä, että jokin on oikein ja toinen väärin. Ja jos on moraalilakin, on oltava lain antaja eli Jumala. Jos ei ole moraalilakia, ei ole olemassa hyvää tai pahaa. Miksi sitten maailmassa on pahaa?

Kysymys pahuudesta johti väistämättä kysymykseen kärsimyksestä, jonka kohtaamiseen ei aina riitä rationaalinen selitys.

Kärsimyksestä taas on kouriintuntuvana esimerkkinä Jeesuksen kuolema ristillä.

– Jumala ei ole immuuni kärsimykselle, totesi panelisti, pastori Juha Mikkonen.

Naisen asema kiinnosti

Why God why -paneelikeskustelun juontaja Elina Almgren kertoi, että kysymyksiä oli lähetetty yhteensä noin parikymmentä. Kuulijoita kiinnosti karkeasti jaoteltuna seksuaalisuus, naisen ja miehen asema sekä henkilökohtainen suhde Jumalaan. Mitä mieltä olette itsetyydytyksestä? Onko homoseksuaalisuus väärin? Voiko nainen toimia johtajana? Miksi emme saa Jumalalta näkyjä ja ilmestyksiä?

Kaikesta panelistit Mikkonen, Moorres ja Riitta Parkkinen eivät olleet samoilla linjoilla. Kysymys naisesta johtajana jakoi mielipiteitä, joskin keskustelun sävy pysyi hyvin kunnioittavana.

– En pysty näkemään, miten yhdistää ajatusta siihen raamatunkohtaan, jossa puhutaan seurakunnan kaitsijoista yhden vaimon miehinä. Ehkä Jumala asettaa naisia johtajiksi sellaisiin seurakuntiin, joissa on vain naisia, eikä löydy miehiä siihen asemaan, ehdotti Parkkinen.

Moorres ja Mikkonen olivat sovittelevilla linjoilla.

– Olen itse egalitaristi, eli enemmän määrittää kutsu ja se, mitä lahjoja Jumala antaa, ei sukupuoli, Mikkonen selitti kantaansa.

– On tärkeää, ettei julisteta toisiamme kirkonkiroukseen, vaan voidaan yhdessä operoida.

Tyhjentäviä vastauksia isoihin kysymyksiin ei lyhyessä ajassa löytynyt, mutta jotakin osviittaa jatkotutkimukselle annettiin. Apologeettivarteissa suositeltiin Vishal Mangalwadin teosta Kirja, joka muutti maailmasi (Päivä 2017). Samaisen intialaisen älykön keväällä pitämät luennot näytettiin osana STObackstagen ohjelmistoa, eikä sieltäkään puuttunut yleisöä.

Pia Korhonen

Artikkelikuva: STObackstagen ohjelmistoon kuuluivat Apologeettivarttien lisäksi muun muassa Vishal Mangalwadin yleisöluennot ja mahdollisuus tavata opiston henkilökuntaa. Kuva: Pia Korhonen